Bilinmesi Gereken Bazı Günümüz Yerli Teist Felsefeciler - 1

 


    

Bilinmesi Gereken Bazı Günümüz  Yerli Teist Felsefeciler - 1


   Günümüzde ne yazık ki felsefe anlamsız bir şekilde non-teistler tarafından sahiplenilmeye çalışılıyor ve yine ne yazık ki teistleri de felsefe bilmeyen, yapmayan , cahil insanlar olarak görüyorlar. Tabi bu tarz görüş de bulunanların felsefeden bihaber hatta felsefeye düşman olması, felsefeye hakaret olacak şekilde hareketler de bulunmaları da işin ayrı ironik yanı. 

      Ben tablonun sizlere yansıtılan gibi olmadığını , hatta bu tarz iddialarda bulunulmasının sebebinin aşağılık psikolojisinden dolayı gerçekliği yansıtmayan şeyler olduğunu bildiğimden size benim bildiğim kadarı ile özellikle din felsefesi alanında bilinmesi gereken çağımızda yaşamış yabancı teist felsefecilerden bahsedeceğim ve de tanıtacağım.

      Hem safımızı bilmiş olalım, hem gerçekte verilerin neleri yansıttığını görelim , hem de ileri de yapacağımız araştırmalara yön verecek bir rehberimiz olsun. Daha fazla felsefeci tanımak hem ufkunuzu genişletecek hem de araştıracak daha fazla fikir ve okuyacak daha fazla makale ve kitap edinmiş olursunuz. Aynı zamanda hepsinden önemlisi literatüre hakim olup neyin ne olduğunu bilirsiniz ve gereksiz ,asılsız, anlamsız iddialar da bulunmazsınız. Hepinize iyi okumalar , tadını çıkarın...

Not: Liste bir hayli uzun olduğu için bu listede ilk 25 isime yer vereceğim, diğer isimleri ilerki seriler de göreceksiniz. 


1- Caner Taslaman



    Caner Taslaman, ilk, orta ve lise eğitimini doğduğu şehir olan İstanbul’da bitirdi. Kimya mühendisi bir annenin ve doktor bir babanın oğlu olarak küçük yaşlardan itibaren doğa bilimleri ile ilgilendi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde üniversite eğitimini tamamladı. Üniversite eğitimi sırasında antropoloji, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi gibi alanlarla ilgilendi. Marmara Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri bölümünde, Big Bang Teorisi’nin felsefe ve teoloji ile bağlantısı üzerine yaptığı teziyle yüksek lisans, Evrim Teorisi’nin felsefe ve teoloji ile bağlantısı üzerine yaptığı teziyle doktora derecesini kazandı. Daha sonra ise Kuantum Teorisi’nin felsefe ve teoloji ile bağlantısı üzerine yazdığı kitapla doçent oldu, yine bilim-felsefe-din üçgenindeki çalışmalarıyla profesörlük derecesini de aldı. Ayrıca “Küreselleşme Sürecinde Türkiye’deki İslam” çalışmasıyla ikinci doktorasını İstanbul Üniversitesi Siyasi Bilimler Fakültesi’nde tamamladı. İlk olarak Tokyo Üniversitesi‘nde daha sonra Oxford Üniversitesi‘nde post doktora çalışmaları yaptı. Harvard Üniversitesi‘nde ve Cambridge Üniversitesi‘nde misafir akademisyen olarak bulundu. Son dönemdeki çalışmalarında ve yurtdışında bulunduğu üniversitelerde en çok odaklandığı konu modern bilim-felsefe-din ilişkisi olmuştur. Yıldız Teknik Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde profesör öğretim üyesidir.

   Bilim-Felsefe-Din İlişkisi, Küreselleşme ve İslam, Kuran ve Bilim, Din Felsefesi, Bilim Felsefesi, Fizik Felsefesi ve Biyoloji Felsefesi en çok ilgilendiği alanlardır.


Önemli Eserleri; Kuantum Teorisi Felsefe ve Tanrı (2008),Neden Müslümanim: Islama Inancin Delilleri (2020), Allahin Varliginin 12 Delili (2017), Islam ve Kadin (2018), Big Bang ve Tanrı (2015), Tanri Parcacigi: Felsefi ve Teolojik Degerlendirmeler (2015), Evrim Teorisi, Felsefe ve Tanrı (2007), Allah Felsefe ve Bilim (2013), Bir müslüman evrimci olabilir mi? (2017), Fitrat Delilleri (2017), Kuran ve Bilimsel Zihnin Insasi (2015), Modern Bilim Felsefe ve Tanrı (2008), Hayretten Hayranliga Aforizmalarim (2021), Terör'ün ve cihad'ın retoriği (2007), Tarihselcilik Celiskiler Batakliginda (2016), Küreselleşme sürecinde Türkiye'de İslam (2011)


2- Enis Doko



Enis Doko, 1987 yılında Makedonya’nın Ohri kentinde doğdu.Enis Doko ODTÜ ileri fizik ve felsefe bölümlerinden derece ile mezun oldu. Koç Üniversitesi Fizik bölümünde Kuramsal İstatistiksel Kuantum Mekaniği alanında doktora çalışmasını tamamladı. Çalışma alanları çok parçacıklı kuantum teorisi, ultrasoğuk atom fiziği, fizik felsefesi, bilim felsefesi, uzay-zaman felsefesi, din-bilim ilişkisi ve din felsefesidir.


İlgi Alanları:

Fizik:

Çok parçacıklı Kuantum sistemleri, Kuantum Mekaniğinin temelleri, Teorik Süper İletkenlik, Bose-Einstein yoğunlaşması, İstatistiksel Kuantum Alanlar Kuramı, Ultra-Soğuk Atomik Fizik, Optik Örgüler

Felsefe:

Fizik Felsefesi (uzay ve zamanın ontolojik statüsü, kuantum mekaniği yorumları), Bilim Felsefesi (realizm-anti realizm tartışması, tümevarım sorunu, demarkasyon problemi), Din Felsefesi (teizm-ateizm tartışması, kötülük sorunu, kader-özgür irade sorunu), Ontoloji (özgür irade problemi, soyut cisimlerin ontolojik statüsü), Ahlak (realizm-anti realizm tartışması)


Önemli Eserleri; Allah Felsefe ve Bilim (2013), Kuran ve Bilimsel Zihnin Insasi (2015), Bilimsel Gizemler ve Yalanlar (2018), Allahsiz Ahlak Mümkün mü? (2019), Dâhi ve Dindar: Isaac Newton (2011), Metafizigin Temelleri: Analitik Metafizige Giriş (2020), Güncel Kelam Tartışmaları (2020), Güncel Kelam Tartışmaları 2 (2021), Bilim ve / veya Din (Çeviri) (2019)


3- Emre Dorman



Emre Dorman, Acıbadem Üniversitesi’nde öğretim üyesidir. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Temel İslâm Bilimleri Kelâm Bilim Dalı’nda hazırladığı Tanrı’nın Varlığının Kanıtlanmasında Kullanılan Modern Deliller: İnsancı İlke Örneği başlıklı tezi ile yüksek lisans, Deizm ve Eleştirisi: Tarihsel ve Teolojik Bir Yaklaşım başlıklı tezi ile de doktora çalışmasını tamamladı. Felsefe ve Din Bilimleri alanında doçent oldu.


Emre Dorman, Acıbadem Üniversitesi’nde Felsefeye Giriş, Din Felsefesi ve İslam Felsefesi, Bahçeşehir Üniversitesi’nde ise İslâm Felsefesi ve Din Felsefesi dersleri vermekte, teoloji, felsefe ve din-bilim ilişkisi alanlarında çalışmalarını sürdürmektedir.


Önemli Eserleri;  İnsanlar Uyurlar Ölünce Uyanırlar (2011), Kur’ân-ı Kerîm’deki Temel Emirler ve Yasaklar (2011) Modern Bilim: “Tanrı Var” (2011) People Are Asleep They Wake Up When They Die (2012) Duanız Olmasa Ne Öneminiz Var? (2013), Dini Konularda Kendini Kandırmanın 40 Yolu (2014), Din Neden Gereklidir? (2015), Allah’a Öğretilen Din (2016), Allah’ın Parmak İzi (2016), Kendini Kınayan Nefis (2017), İslam Ne Değildir (2018), Ayetler ve Dualar ile Allah’ın Rahmeti (2019), Teolojik ve Felsefi Açıdan Din Ahlak İlişkisi (2019), Teolojik ve Felsefi Açıdan Din Bilim İlişkisi (2019), 101 Soruda Kur’an: Dini Konularda En Çok Merak Edilen Sorular (2020)


4- Cafer Sadık Yaran




 Yüksek öğrenimini 1981-1986 yıllarında, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı.Yüksek öğrenimini 1981-1986 yıllarında, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı. 1987’de Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Din Felsefesi araştırma görevlisi oldu. 1994’de İngiltere’de, University of Wales’de “The Argument from Design in Contemporary Thought” konulu tezi ile Doktor ünvanını aldı ve dönüşünde Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde Yrd. Doç kadrosunda Din Felsefesi öğretim üyesi olarak çalışmaya başladı. Aynı fakültede 1999’da doçent oldu. 2003’de İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne atandı. 2006 yılında Din Felsefesi alanında profesör oldu. Aynı fakültede 2006-2011 yılları arasında Felsefe ve Din Bilimleri bölümünde bölüm başkanı ve öğretim üyesi olarak görev yaptı. 2011’de Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne geçti. Halen aynı fakültede Mantık Anabilim Dalı Başkanlığı ve öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir.


Önemli Eserleri; Kötülük ve theodise (1997), Din Felsefesine Giris (2012), İslam ve öteki (2001), Ahlak ve Etik (2010), Adil Bir Dünya Ümidi (2019), Tanrı İnancının Akliliği (2018), İnformel Mantık (2018), Sanat Ahlakı (2021), Din Felsefesine Giriş (2018), İslam'da Ahlak'ın Şartı Kaç (2005), Dini Tecrübe ve Meunet Sıradan İnsanların Sıradışı Dini Deneyimleri (2009), İslam Ahlak Felsefesine Giriş (2020), İlahiyatçılık ve Din Görevliliği Meslek Ahlakı (2019), Bilgelik Peşinde, Din Felsefesi Yazıları (2011), Müslümanın Edinmesi Gereken Ahlaki Erdemler (2018), Din Felsefesi (Felsefe-Din İlişkisi) (1997), Din ve Bilim (1997)


5- Kemal Batak





   Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Felsefesi Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof.Dr.Kemal Batak, 1976 Adapazarı doğumludur. 1999 yılında Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. 2002 yılında Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde, “Karl Popper’ın Viyana Çevresi Eleştirisi ve Din Görüşü” adlı tezle yüksek lisansını, 2007 yılında “Alvin Plantinga’nın Tanrı Anlayışı” adlı tezle doktorasını tamamladı. Halen Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.

Önemli Eserleri; Tanrı’yı Bilmek: Alvin Plantinga’nın Din Felsefesinde Tanrı ve Epistemoloji, (2008), Naturalizm Çıkmazı: Dennet’ten Dawkins’e Yeni Ateizmin Felsefi Temelleri ve Teistik Eleştirisi (2011), Felsefenin Sonu? (2015), Aristoteles’ten Ernest Sosa’ya
Erdem Epistemolojisi (2017)


6 - Yasin Ramazan



    1986 Ankara doğumlu. 2008 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ni bitirdi. 2009’da yüksek lisans ve doktorasını yapmak üzere YLSY bursiyeri olarak ABD’ye gitti. İndiana Üniversitesi Bloomington’da felsefe ve din çalışmaları alanındaki doktorasını 2018’de “Nature, God, and Creation: A Necessitarian Case” (Doğa, Tanrı, ve Yaratma: Zorunlulukçu Bir Yaklaşım” başlıklı teziyle tamamladı. Din felsefesinin çeşitli konuları dışında, doğa felsefesi, bilim felsefesi ve eleştirel düşünme gibi alanları da kapsayan yayınlanmış çalışmaları arasında şunlar bulunmaktadır: The Idea of Subjective Faith in al-Maturidi’s Theology (Maturidi’nin Anlayışında İmanın Sübjektifliği), Avicenna on the Soul's Power to Manipulate Material Objects (İbn Sina’ya Göre Ruhun Maddi Cisimlere Tesiri), Two Methods of Interpreting the Sacred Book (Kutsal Kitabı Yorumlamanın İki Yolu). İngilizce, Arapça, Farsça ve Almanca bilmektedir. Şuanda Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde Din Felsefesi Ana Bilim Dalı'nda öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir.

Önemli Eserleri; Düşünmenin Alfabesi (2020)


7- Teoman Duralı




Teoman Duralı (d. 7 Şubat 1947, Zonguldak), Türk felsefe profesörü, biyolog, akademisyen ve düşünür. Felsefe tarihi, biyoloji felsefesi, dilbilim, siyaset felsefesi, savaş felsefesi gibi alanlarda çok sayıda kitabı ve makalesi vardır. Teoman Duralı, 7 Şubat 1947'de Kozlu, Zonguldak'ta doğdu. Babası Türk, Annesi ise Alman asıllıdır. İlköğrenimini Zonguldak ve Ankara'da yaptı. Orta öğrenimini TED Ankara Koleji'nde tamamladı. 1973 yılında İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nden mezun oldu.



İstanbul Üniversitesinde Biyoloji ve Felsefe bölümlerinde okudu. Üniversiteden 1973 yılında mezun oldu. İstanbul Üniversitesinde okurken Nermi Uygur'un kendisine asistanlık teklifi etmesiyle 1975 yılında mezun olduğu bölümde asistan olarak göreve başladı. 1977 yılında biyoloji felsefesine dair teziyle doktora çalışmasını bitirdi. 1978 yılında NATO bursu ile Paris'te biyoteknoloji seminerlerine katıldı. Mayıs 1982'de yardımcı doçent, Ekim 1982'de biyoloji felsefesi üzerine yazdığı tezle doçent ve 1985'te ABD Penn State University'de tamamladığı "Kant'ın A Priori Bilgi İstidâdı" adlı çalışmasının ardından 1988'de mezun olduğu bölümde profesör oldu. 1992-1993 yıllarında Malezya Uluslararası İslam Üniversitesinde, 1994 ve 2003 yıllarında Viyana Üniversitesi Bilim Felsefesi Bölümünde, 1995-1997 ve 1999 yıllarında ISTAT (Kuala Lumpur)’da misafir öğretim üyesi olarak bulundu.1996 yılında İstanbul Üniversitesi Araştırma Fonunun mâli desteğiyle Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinde araştırma gezisinde bulundu.

Bir dönem Kırklareli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'nde dekanlık yaptı. Fakültenin felsefe bölümünü kurdu. Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosunun 2016 yılında aldığı karar uyarınca Teoman Duralı'ya verilen Fahri Doktora Payesinin takdim töreni, Sezai Karakoç Kültür Merkezi'nde yapıldı.

Hâlen İstanbul Üniversitesi ve İstanbul Medeniyet Üniversitesinde felsefe bölümlerinde dersler vermektedir. Ayrıca Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisinin yayın yönetmenliğini yapmaktadır.İngilizce, Fransızca, Almanca, Latince, Yunanca, İtalyanca, Felemenkçe, İspanyolca, Rusça, Malayca dillerini bilmektedir.


Önemli Eserleri; Omurgasızlaştırılmış Türklük (2012),Sorun Çağının Anatomisi - Çağımızın Felsefece Teşrihi (2009), Çağdaş Küresel Medeniyet (2006) ,Aristoteles'te Bilim ve Canlılar Sorunu (1995), A New System of Philosophy-Science from the Biological Standpoint (1996)
Çağdaş Küresel Medeniyet, Sorun Nedir? (2006), Canlılar Sorununa Giriş, Biyoloji Felsefesi, Felsefe-Bilim Nedir? (2006), Aklın Anatomisi Salt Aklın Eleştirisinin Teşrihi (2010), Felsefe-Bilimin Doğuşu (2011), Kutadgubilig Türkçenin Felsefe Sözlüğü (2013), Canlılar Sorununa Giriş / Biyoloji Felsefesiyle İlgili Çalışmalar (1982), Biyoloji Felsefesi / Canlı ve Kültür Sorunlarını Araştırma Alanı (1992), Yeniçağ Avrupa Medeniyetinden Çağdaş İngiliz-Yahudi Medeniyetine (1996), Gılgamış Destanı (Giriş İle Tercüme), Felsefe-Bilime Giriş (1998), Çağdaş Küresel Medeniyet / Anlamı-Gelişimi-Konumu (2000), Çağdaş Küresel Medeniyet (2006)



8- Ayhan Çitil





   Ahmet Ayhan Çitil, 1991 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nde Endüstri Mühendisliği ve İktisat bölümlerinde çift anadal programını tamamladı. 1994 yılında yine aynı üniversiteden An Introduction to the Ontological Foundations of Gödel’s Incompleteness Theorems başlıklı teziyle Felsefe Yüksek Lisans ve 2000 yılında The Theory of Object in Kant’s Transcendental Thought and Some Consequences of a Deepening of This Theory başlıklı teziyle Felsefe Doktora Derecesi aldı. Çitil’in akademik çalışmaları bir yandan mantık, matematik felsefesi ve ontoloji alanlarına bir diğer yandan da ahlâk felsefesine odaklanmaktadır. Çitil, nesne merkezli bir matematik felsefesi geliştirme projesine ilişkin çalışmalarının bir kısmını Matematik ve Metafizik, Birinci Kitap: Sayı ve Nesne (2012) başlıklı bir kitap olarak yayımlamıştır. Ahlâk felsefesi alanındaki çalışmaları “Tarihsel bir mekânda var olan biz aktörler için ahlâkî anlamda nesnel sınırların olduğu gösterilebilir mi?” sorusu etrafında sürmektedir. Ahmet Ayhan Çitil , İstanbul 29 Mayıs Üniversite'sinde Felsefe Bölümü öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir..

Önemli Eserleri; Kant Okumaları Birinci Kritik (2021), Matematik ve Metafizik Kitap 1: Sayı ve Nesne (2012)



9- Aydın Topaloğlu



  1964 Malatya doğumludur. 1986 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 1989 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Farabi ve Thomas Aquinas’a Göre Tanrı’nın Varlığı ve Sıfatları” adlı tezle yüksek lisansını, 1997 yılında aynı enstitüde “Çağdaş İngiliz Felsefesinde Ateizm Problemi” adlı tezle doktorasını tamamladı. Halen İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.

Önemli Eserleri;  Ateizm Çıkmazı (2019), Teizm ve Ateizm Tanrıtanımazlığın Felsefi Boyutları (2020), Filozofların Tanrısı (2020), Teizm ya da Ateizm / Tanrıtanımazlığın Felsefi Boyutları (2001)



10- Ömer Bozkurt






Prof. Dr. Ömer Bozkurt Lisans, yüksek lisans ve doktorasını Ankara Üniversitesinde tamamladı. 2009-2013 yılları arasında Çankırı Karatekin Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe bölümünde öğretim üyesi olarak çalıştı. 2013 yılında Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi İslam Felsefesi Anabilim Dalında öğretim üyesi olarak çalışmaya başladı. 2015 yılında felsefe bilim dalında Doçent, 2020 yılında da Profesör oldu. Çok sayıda idari görevlerde de bulunan Ömer Bozkurt’un, İslam felsefesi ve genel felsefenin çeşitli alanlarına dair çok sayıda kitap editörlüğü, kitap ve kitap bölümleri, kitap kritikleri, ulusal ve uluslararası nitelikteki dergilerde pek çok makalesi ile aynı niteliklerdeki sempozyumlarda sunduğu bildirileri, Arapça ve İngilizce dillerinden çevirdiği kitap bölümleri, görev aldığı çeşitli nitelikte ulusal ve uluslararası projeleri ile birçok sempozyum ve çalıştay yürütücülüğü bulunmaktadır. Çeşitli projeler çerçevesinde İspanya ve İtalya’daki üniversite ve enstitülerde bir süreliğine araştırmalar yaptı. Türkiye’nin önde gelen bilimsel hakemli dergilerinde editörlük de yapan Bozkurt, Arapça ve İngilizce dillerini bilmektedir.


Önemli Eserleri; Yeni Felsefe Bir Metodik Felsefe Tasavvuru (2020), Bilim Tarihi ve Felsefesi Tarih ve Problemler (2019)


11- Alper Bilgili



   Alper Bilgili, 1980 yılında doğdu. 1999 yılında Denizli Anadolu Lisesi’nden, 2004 yılında Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden mezun oldu. Aynı bölümde Yüksek Lisans çalışmalarını tamamladı. Amsterdam Vrije Üniversitesi’nde sosyoloji ve antropoloji dersleri aldı. Doktora derecesini İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde yazdığı “Sosyal Etkenlerin Bilimsel Bilginin Oluşumundaki Rolünün Analizi: Kuhn ve Güçlü Program Örneği” başlıklı teziyle 2013 yılında elde etti. Post-doktora çalışmalarını İngiltere’de, Leeds Üniversitesi’nde, bilim tarihi ve bilim felsefesi alanlarında sürdürdü. Doçentlik derecesini bilgi ve bilim sosyolojisi alanındaki çalışmaları ile elde etti. Akademik makaleleri ve değerlendirmeleri British Journal for the History of Science, Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences, Annals of Science ve Scottish Journal of Theology gibi prestijli dergilerde yayımlanan Alper Bilgili, İngiliz Bilim Tarihi Topluluğu (The British Society for the History of Science) Uluslararası Danışma Kurulu üyesidir. Alper Bilgili halen Acıbadem Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.


Önemli Eserleri; Misyoner (2008),  Bilim ne Değildir? Yeni-Ateist Bilim Anlayışının Felsefi ve Sosyolojik Analizi (2017), Karınca İncitmez Artur Balyan’ın Tuhaf İntikam Planı (2020), Darwin ve Osmanlılar (2018)


12- Recep Alpyağıl 




  Araştırmacı yazar, din felsefesi araştırmacısı, akademisyen. 10 Ağustos 1977’de, Samsun’un Terme ilçesine bağlı Cenikyolu köyünde doğdu. Babası, doğduğu yerde fahri imamlık yapan bir zattı. Aslen Samsun / Çarşambalıdır. İlkokulu Çarşamba / Paşayazı Köyü İlkokulunda, ortaokul ile liseyi 1988–1994 yılları arasında Terme İmam-Hatip Lisesinde okudu. 1999 yılında Erzurum Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ni bitirdi. 

Recep Alpağıl, 1999 yılında 19 Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı’na araştırma görevlisi olarak atandı. 2001 yılında aynı enstitüde “Çağdaş Dinî Epistemolojide Fideizm” başlıklı teziyle yüksek lisansını tamamladı. 2006 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde “Din Felsefesinde Dekonstrüksiyon” başlıklı tezle doktora çalışmasının bitirdi. Hâlen İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Felsefesi Anabilim Dalında öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. 

Recep Alpyağıl; “Doğu Batı”, “İslâmiyat”, “Ekev”, “Marife”, “Dergâh”, “Meridyen”, “Kutadgu Bilig”, “Tezkire”, “Cogito”, “Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi”, “İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi” gibi dergilerde alanıyla ilgili olarak yazdığı makale ve denemelerini yayımladı. Uluslararası sempozyumlarda “İbn Sina”, “İbn Rüşd” ve “Düzceli Zahid Kevseri” konulu bildiriler sundu.  Ayrıca, İslam felsefesiyle ilgili görüşlerini aktardığı TV programlarına katıldı...

Önemli Eserleri; Wittgenstein ve Kierkegaard’dan Hareketle Din Felsefesi Yapmak (2002), Kimin Tarihi / Hangi Hermenötik? / Kur’an’ı Anlama Yolunda Felsefî Denemeler 1 (2003),  Derrida’dan Caputo’ya-Dekonstrüksiyon ve Din (2007), Fark ve Yorum: Kur’an’ı Anlama Yolunda Felsefî Denemeler 2 (2010),  Türkiye’de Bir Felsefe Geleneği Kurmaya Çalışmak 1-2 (2010-2011), Türkiye’de Otantik Felsefe Yapabilmenin İmkânı ve Din Felsefesi (2010),   Evrim ve Tasarım Geleneksel ve Çağdaş Metinler Seçkisi (2013), Wittgensteincı Bir Din Felsefesi Üzerine Felsefi Makaleler 1 (2020), Din Felsefesi Açısından Mutezile Gelen Ek-i Klasik ve Çağdaş Metinler Seçkisi 1 (2018), Din Felsefesi Açısından Mutezile Gelen Ek-i Klasik ve Çağdaş Metinler Seçkisi 2 (2018), Din Felsefesi Açısından Matüridi Gelen-Ek-i 3 Klasik ve Çağdaş Metinler Seçkisi (2017), Din Felsefesi Açısından Meşşai Gelen-Ek-i / Klasik ve Çağdaş Metinler Seçkisi 4 (2020), Din Felsefesi Açısından Eş’ari Gelen-Ek-i / Klasik ve Çağdaş Metinler Seçkisi 5 (2020), Klasik ve Modern Metinlerle Din Felsefesi Dersleri İçin Yardımcı Kitap (2021), Derrida'dan Caputo'ya Dekonstrüksiyon ve Din (2017), Felsefe Dili Olarak Türkçenin Gelişim Aşamaları ve Felsefe Sözlüklerimiz 1 (2016), Felsefe Dili Olarak Türkçenin Gelişim Aşamaları ve Felsefe Sözlüklerimiz 2 (2016), İbn Arabi ve Derrida ve Mevlana ve Başkaları Üzerine Mülemma Düşünceler 1 (2019), Din Felsefesine Dair Okumalar -1 (2017), Din Felsefesine Dair Okumalar - 2 (2016)


13- Mehmet Sait Reçber


İlâhiyat araştırmacısı. 1967, Adıyaman doğumlu. Lisans eğitimini 1989’da, yüksek lisansını 1992’de, doktorasını 1998’de tamamladı. 2001’de Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinde yardımcı doçent oldu. Kyoto Üniversitesinde misafir öğretim üyeliği (2002-04) yaptı. Tanrı’da varlık-mahiyet ve zat-sıfatlar sorunu, ruh-beden düalizmi, dinî metinlerin anlaşılması ve yorumlanması konularında çalıştı.

Makalelerini; Felsefe Dünyası, İslâmî Araştırmalar, İslâmiyat, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Annals of Japan Association for Middle East Studies, Islam and Christian-Muslim Relations, Felsefe Ansiklopedisi, The Muslim World kitap ve dergilerinde yayımladı. İslâmî Araştırmalar Dergisi yayın kurulu üyesidir.  Türk Felsefe Derneği ve Japan Association for Middle East Studies üyesidir. 


Önemli Eserleri;  Tanrı'yı Bilmenin İmkanı ve Mahiyeti (2004), Din Felsefesi El Kitabı (2014), Tanrı'nın Bir Tabiatı Var mı? (Çeviri) (2014)


14- Latif Tokat





Prof. Dr.Latif Tokar Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden 1989 yılında mezun olduktan sonra bir süre öğretmenlik yaptı. Aynı üniversitede “Teist Varoluşçulukta Hürriyet Problemi” adlı tezle Din Felsefesi alanında yüksek lisansını tamamladı. 1996’da Dokuz Eylül Üniversitesinde başladığı doktorasını “Dinde Sembolizm” adlı tezle yine Din Felsefesi alanında yaptı. Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olarak, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinde ise öğretim üyesi olarak çalıştı. Aynı üniversitede bir süre Felsefe ve Din Bilimleri Bölüm Başkanlığı yaptı. 2012 yılında, “Amerikan Dünya Görüşünde Din” başlıklı araştırma için YÖK bursuyla üç ay süreyle Chicago’da bulundu. 2015 yılında ise, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinin katkılarıyla inceleme ve araştırma için altı hafta süreyle Londra’da kaldı. Din Felsefesi alanında çalışmalar yapan Latif Tokat, hem doktorada hem de doktora sonrasında felsefe ve teoloji alanlarında özellikle mukayeseli çalışmalara ağırlık verdi. Yayınlanmış kitap ve makaleleri, uluslararası ve ulusal bilimsel toplantılarda sunulmuş bildirileri bulunmaktadır. Günümüzde Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesinde Felsefe ve Din Bilimleri Bölüm Başkanı olarak görevine devam etmektedir.

Önemli Eserleri; Din Felsefesi Yazıları (2015), Varoluşçu Teoloji (2013), Din Felsefesi (2018), Dinde Sembolizm (2004), Anlam Sorunu (2014)


15- Rahim Acar


   
    1989 yılında Ankara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesini bitirdi. Yüksek lisans çalışmalarını 1992 yılında Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde,  “Molla Sadra’nın Bilgi Anlayışı” isimli teziyle tamamladı. 2002 yılında Harvard Üniversitesinde, “Creation: a Comparative Study between Avicenna’s and Aquinas’ Positions” isimli teziyle doktorasını tamamladı. Halen Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesinde din felsefesi anabilim dalında çalışmaktadır.

Önemli Eserleri; İslam'da Dini Düşüncenin Yeniden İnşası (Çeviri) (2019), Akıl ve İnanç / Din Felsefesine Giriş (Çeviri) (2019), Türkiye’de Din Felsefesi (2019), Din Felsefesi Seçme Metinler (Çeviri) (2018)


16- Abdüllatif Tüzer




  Abdüllatif Tüzer,  1973 yılında Kaş’ta dünyaya gelmiştir. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nden mezun olmuştur. Mezuniyetinin ardından, farklı eğitimler alarak günümüzde Muş Alparslan Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünde öğretim üyesi olarak görevini sürdürmektedir. Abdüllatif Tüzer, öğretim üyeliğinin yanı sıra, araştırma, inceleme ve felsefe konularında eserler kaleme almıştır. 

Muş Alparslan Üniversitesinde, Prof. Dr. Unvanı ile öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Abdüllatif Tüzer doktorasını,  “Bir Felsefe Problemi Olarak Dini Tecrübe” adlı tez ile tamamlamıştır. 

Önemli Eserleri; Bir Varoluşçunun İman Savunusu (2006), Dini Tecrübe ve Mistisizm (2007), Mysticism and Philosophy (2019), Dinin Kaderi (2018), Sorgulanan Felsefe (2019), Hikmet, Hiçlik ve Otantiklik Murad-ı İlahi (2007), Din ve Rasyonalite Postmodern Bir Yaklaşım (2010)


17- Mevlüt Uyanık




   Mevlüt Uyanık ilk ve orta öğrenimini Sungurlu'da tamamladı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesini 1985 yılında bitirdi. 1987 yılında Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde araştırma görevlisi oldu. “İslam Akaidinde Karşıt Fikir Kavramı”, (İbn Teymiye Örneği) isimli tezi ile yüksek lisansını, “Çağdaş İslam Düşüncesinde Bilginin İslamileştirilmesi Kavramı” konulu tezle ise doktorasını tamamladı. 1995 yılında Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesinde yardımcı doçent olarak atanan Uyanık, 2000'de İslam Felsefesi anabilim dalında doçent, 2009 yılında profesör oldu. Halen Çorum'da Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesidir.


Önemli Eserleri; Türk Felsefesi (2018), İslam Felsefesi Giriş (2021), Felsefeyi Anadolu’da Yeniden Yurtlandırmak (2020), İslam Felsefesi Tanımlar Sözlüğü (2016), İslam Felsefesi Tenkid Dönemi (2018), Selefi Zihniyet, Arap Baharı ve Türkiye (2016),  İslam Felsefesi Teşekkül Dönemi: Kindi-Farabi-İbn Sina (2017), İslam Siyaset Felsefesinde Sivil İtaatsizlik (2014), Sivil İtaatsizlik Eylemleri ve Dini Değerler (2010), Üç Tarz-ı Siyaset Bir Üst Kimlik Tasarımı Olarak Türkiyelilik (2003), Selefi Zihniyet ve Türkiye (2018), İslam Ahlak Felsefesi (2013), Çağdaş İslam Bilimine Giriş (2012), Kur'an'ın Tarihsel ve Evrensel Okunuşu (2011), Felsefi Düşünceye Çağrı (2003), Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam Düşüncesi (2014), Sivil İtaatsizlik (2001), İslam Bilgi Felsefesinde Kalbin Anlaması Gazzali Örneği (2006), Ebu Hanife ve Said Nursi'de Sivil İtaatsizlik (2015)


18- Ömer Türker




    1975’te Keskin, Kırıkkale’de doğdu. 1997’de Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 1999’da Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Mukâtil bin Süleyman’ın Kur’ân’ı Te’vîl Yöntemi” başlıklı teziyle yüksek lisansını, 2006’da Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Seyyid Şerîf el-Cürcânî’nin Te’vil Anlayışı: Yorumun Metafizik, Mantıkî ve Dilbilimsel Temelleri” başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. 2012 yılı itibariyle Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Yardımcı Doçent Doktor olarak göreve başladı. 2012 yılında Doçent, 2017 yılında Profesör oldu. “İbn Sînâ Felsefesinde Metafizik Bilginin İmkânı Sorunu” adlı telif eserinin yanı sıra çok sayıda makaleye ve tercümeye imza atmıştır. Halen Marmara İlahiyat'ta İslam Felsefesi Anabilim Dalı'nda görevine devam etmektedir.


Önemli Eserleri;  Varlık Nedir? İslam Filozoflarının Varlık Tasavvuru (2019), İslam Düşüncesinin Dönüşüm Çağında Fahreddin er-Razi (2021), Ahlakîliğin Doğası (2020), İslam Dilbilim Geleneğinde Anlam Teorileri (2021), İslam Felsefesine Konusal Giriş (2020), Ahlak Yeni Bir Yaklaşım (2020), İbn Sina'da Metafizik Bilginin İmkanı (2019), Anlamı Tamamlamak (2020), İslam’da Metafizik Düşünce (2019), Erken Dönem Tefsirlerinde Tevil Sorunu (2018), Gazzali Konuşmaları (2021), Ahlak ve Müeyyide Ahlakın Anlamı ve Sınırı Üzerine Konuşmalar (2017), İslam Düşünce Gelenekleri / Kelam – Felsefe – Tasavvuf (2020)


19- Metin Yasa 



Felsefe araştırmacısı. 1964, Sivas doğumlu. İlköğrenimini köyünde, ortaöğrenimini İstanbul’da tamamladı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi (1992) mezunu. 1994 yılında “Çağdaş İngiliz Felsefesinde Kötülük Problemi” adlı tezle yüksek lisansını, 1998 yılında ise “Ölümden Sonra Hayat İnancının Felsefi ve Deneysel Dayanakları” tez çalışmasıyla doktorasını tamamladı.Günümüzde Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinde Felsefe ve Din Bilimleri öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir. Çeşitli bilimsel dergilerde makaleleri yayımlandı. 


Önemli Eserleri; Şiirlerle Din Felsefesi İman-Akıl-Aşk (2019), Din Felsefesi Soru-Sorgu-Sonuç (2016), Gençlik ve Varoluş (2017), Hayyam'ın Rubaileri Din Felsefesi Açısından Bir Çözümleme (2009), Paradoksal Konuşmak (2007), Mevlana'da Aşk ve İşlevi Rubaileri Işığında (2010), Estetik Etik İlişkisi Söylemler ve Çıkarımlar (2014), Varoluşsal İnanç Sorunları (2018),Bütüncül ve Eleştirel Din Felsefesi Okumaları 1 Tanrı ve Felsefe (2015), Bütüncül ve Eleştirel Din Felsefesi Okumaları 2 Din ve Felsefe (2015), Bütüncül ve Eleştirel Din Felsefesi Okumaları 3 Yenilikler ve Uygulamalar (2015) , İbn Arabi ve Spinoza'da Varlık (2014), Tanrı ve Kötülük (2014), Ölüm Sonrası Yaşam / Felsefi ve Deneysel Dayanaklarla (2001), Din Felsefesi Açısından Yunus Emre'de Aşk-Yaratılış-Kendi Olma (2002)


20 - Zikri Yavuz 




  1972 yılında Bursa’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini burada tamamladı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden 1997 yılında mezun oldu. Aynı fakültenin Din Felsefesi Ana Bilim Dalı’na 2002 yılında araştırma görevlisi olarak atandı. “Wittgenstein’da Dil Oyunları ve Dini İnanç” tezi ile 2001 yılında yüksek lisansını, “İnsan Hürriyeti Açısından Tanrı’nın Ön Bilgisi” teziyle 2006 yılında doktorasını tamamladı. 2020 yılının Şubat ayında Ankara Ün. İlahiyat Fakültesi’nden Uludağ Ün. İlahiyat Fakültesi’ne geçmiştir. Akademik çalışmaları, genel olarak din felsefesi, metafizik, zaman felsefesi, özgür irade, din ve bilim ilişkileri üzerine yoğunlaşmaktadır.


Önemli Eserleri; Tanrı, Ezelilik ve Zaman (2018)



21- Hasan Özalp 




   Prof.Dr.Hasan Özalp Yozgat'ta doğdu (1980). Akdağmadeni İmam Hatip Lisesini bitirdi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde lisans eğitimi aldı.Aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri bölümü İslam Felsefesi Anabilim Dalı'ndan Farabi ve İbn Sina Düşüncesinde Mead/ Eskatoloji başlıklı tez ile yüksek lisansını tamamladı. Bilim-Din ilişkisinde Uzlaşmacı Yaklaşımlar adlı tez ile Istanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü Din Felsefesi alanında doktorasını savundu (2012). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Yayımlanmış kitapları, kitap bölümü yazarlıkları ve makaleleri bulunmaktadır. Din ve bilim ilişkisi, İslam bilim felsefesi, küreselleşme ve ahlak, inanç ve toplumsal barış gibi konularla ilgilemektedir. İngilizce ve Arapça bilmektedir.


Önemli Eserleri; Tanrı ve Tasarım (Ciltli) (2015), İslam Felsefesinin 100'ü (2017), İslam Felsefesinin 200'ü (2017) , İslam Felsefesinin 300'ü ( 2020), Din ve Bilim Uzlaşması: Klasik ve Modern, (2015), İslam Felsefesi Tarihi, Cumhuriyet Üniversitesi yay., (2014), Farabi ve İbn Sina Düşüncesinde Ruh ve Ölüm Ötesi



22- Fatma Yüce





  1984 Trabzon doğumludur. 2006 yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 2009 yılında Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Gençlerde Dini Yönelim ve Kişilik” adlı tezle yüksek lisansını tamamladı. 2015 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Dini ve Mistik Tecrübede Evrensel Öz Problemi: Walter Stace-Steven Katz Karşılaştırması” adlı tezle doktorasını tamamladı. Halen Sinop Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.


Önemli Eserleri;  Deizmden Teizme Tanrı-Din-İnsan (2021)


23- İlyas Altuner 





      İlyas Altuner, 2003 yılında Selçuk Üniversitesi İlahiyet Fakültesi'nden mezun olmuştur. 2005 yılından Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü din felsefesi alanında yüksek lisansını tamamlamıştır. Ardından Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde din  felsefesi alanında '' Yeniçağ akılcı ve görgücü felsefelerinde zihin-kavram ilişkisi'' adlı yüksek lisans tezini tamamlamıştır. 2012 yılında İstanbul Üniversitesi'nde felsefe ve din bilimleri alanında doktora tezini tamamlamıştır. Halen günümüzde Iğdır Üniversitesi'nde İslam Felsefesi ana bilim dalında öğretim üyesi olarak görevine devam etmektedir. 


Önemli Eserleri; Felsefeye Giriş Sistematik Düşüncenin Kodları (2019), Descartes Felsefesine Giriş (2019)




24- Aliye Çınar






Doç. Dr. Aliye Çınar, 1998 yılında Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Din Felsefesi Anabilim Dalında, "Leibniz'de Tanrı-Alem İlişkisi" konulu yüksek lisans ve 2004 yılında da "Paul Tillich'de Din-Sembol İlişkisi" başlıklı doktora tezini tamamlamış, 2009 yılında doçent olmuştur.

Halihazırda Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünde görev yapmakta olan Aliye Çınar'ın disiplinler arası bir çalışma yelpazesinde, felsefe ekseninde makale, kitap ve bildirileri yayımlanmıştır.


Önemli Eserleri; Varoluşçu Teoloji (2007), Değerler Felsefesi ve Psikolojisi (2013), Varoluşçu Teolojide İnsan ve Anlam (2015), Avrupalı Müslüman Türkler’de Kimlik (2017), Deizm ve Ateizm Üzerine (2018), Rasyonel Teoloji (2008), Politika, Din ve İdeoloji Ekseninde Modernitenin Arka Planı (2013), Çokkültürlülük Efsanesi (2016), Dinin Dönüşümü (2019), Yedi Sufi'den Çağrı (2019), Sosyolojik ve Antropolojik Açıdan Dine Bakış (2009), Sosyal Yapı ve Değişim (2014), Evlilik Dünyası (2016), Felsefeye Giriş Mitolojiden Kuramlara (2010), Modernizm, Kent ve Toplum (2013), Akıl Tanrı Devlet (2016), Şiddet Çağında Sosyal Hizmetler ve Manevi Destek (2018), Rasyonel Teoloji (2018), Kadınlığın İnşası (2020), Tanrı Yanılgısı Üzerine (2009), Ahlak ve Ötesi (Çeviri) (2006), Antropolojiye Giriş (2012), İslam Düşüncesinde Varlığın Asaleti (2011)

25- Tuncay İmamoğlu





   1968 yılında Erzurum'un Tortum ilçesinde doğdu. ilk ve orta eğitimini Erzurumda başlayıp Kastamonu'da tamamladı. 1988 yılında girdiği Atatürk Üniversitesinden 1993 yılında mezun oldu. 1994 yılında yüksek lisansa başladı ve 1996 yılında y lisansını 2003 yılında doktorasını tamamladı. 2008 yılında doçent 2013 yılında ise profesör oldu. halen Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir.


Önemli Eserleri;  Dinsel Bilgi Sorunu (Çeviri) (2005), Bir Tanrı Kanıtlaması Olarak Berkeley İdealizmi (2014), Süreç Teolojisi (Çeviri) (2006), Klasik Mantık (2010), Ahlak ve Ötesi (Çeviri) (2006), Tanrı'nın Doğası ve Mucizenin İmkanı / David Hume'un Antropomorfizm ve Mucize Eleştirisi (2007), Modern Batı Düşüncesinin Felsefi Temelleri Din ve İnsan Algısı Üzerine Bir Değerlendirme (2013), Aydınlanma Filozofları / Locke - Hume ve Berkeley (Çeviri) (2002)


Devamı Gelecektir....