İndirgenemezlik - Thomas Nagel


 



Hayatın kaynağı düşünüldüğünde problem çok daha zordur çünkü doğal seleksiyon seçeneği uygun bir açıklama olmaktan çıkar. Ve genetik şifrenin oluşması -kodu çözebilen ve komutlarını yerine getirebilen mekanizmalara ek olarak nükleotit zincirlerin aminoasitlerle gelişigüzel eşleşmesi-salt fizik yasaları dikkate alındığında özellikle ihtimal dışı görünür.

Bu sorular hakkında düşünürken hakim bilimsel dünya resmine yönelik oldukça farklı bir yönden gelen eleştiriler ilgimi çekti: Akıllı tasarım savunucularının dini bakış açısından Darwinizm'e yönelik saldınları son yıllarda artış göstermiştir. Michael Behe ve Stephen Meyer gibi yazarlar en azından kısmen dini görüşleriyle hareket etse de, hayatın kaynağı ve evrim tarihinin fizik ve kimya ile tümüyle açıklanabileceği ihtimaline karşı ortaya koydukları ampirik argümanlar kendi içinde oldukça ilginçtir. (1) Bir diğer şüpheci David Berlinski, bu problemleri tasarını çıkarımma değinmeden açıkça ortaya koymuştur. (2) Kişi, tasarımcının etkilerine dair açıklama alternatifine yakınlık. duymuyorsa bile bu gelenek karşıtlarının, geleneksel bilimsel fikir birliği a leyhinde ortaya koyduğu problemleri ciddiye almalıdır. Genellikle olduğu üzere küçümsenmeyi hak etmediklerini, bunun hiç de adil olmadığını düşünüyorum.



Bu görüşlere yöneltilen ağır eleştiriler elbette ki tasarım görüşüne karşı çıkılabileceğini göstermiştir; ancak akıllı tasarım karşıtlarının -var olan kanıtlar göz önüne alındığında geleneksel indirgemeci görüşe şüpheyle bakanlar-genel gücü bu eleştirilerle yok edilmiş gibi görünmemektedir.(4) Hiç değilse soru henüz cevaplanmamış olarak görülmelidir. Bu düşüncelerin temeliyle ilgilenenlere sadece konunun iki tarafının da önde gelen bazı savunucularını dikkatle okumalarını önerebilirim -akıllı tasanını eleştirenlerce öne sürülen tespitlere özel bir dikkat yönelterek. Kişi tasarımcının var olma olasılığı hakkında ne düşünürse düşünsün, hakim doktrine -yaşamın cansız maddeden oluştuğu ve şu anki haline rastlantısal mutasyon ve doğal seleksiyon sayesinde geçirdiği evrimle geldiği-kesin gözüyle bakılamaz. Bu, doğrulanmış bilimsel bir hipotez olmaktan çok bilimsel projeyi yönlendiren bir varsayımdır.


(Thomas Nagel, Zihin ve Evren, s.16-18)



(1) Bkz. Michael J.Behe, Darwin's Black Box: The Bichemical Challenge to Evoluton (N ew Y ork: Simon & Schuster, 1996); Behe, The Edge of Evolutin: The Search far the Limits of Darwinism (N ew York: Free Press, 2007); Stephen C. Meyer, Signature in the Celi: DNA and the Evidence far lntelligent Design (New York: Harperüne, 2009).
(2) Bkz. David Berlinski, "On the Origins of Life", Commentary, Şubat 2006, Berlinski, The Deniable Darwin, and Other Essays, (Seattle: Dizcovery lnstitute Press, 2009) içinde yeniden basılmıştır. Ayrıca bkz. Brian Goodwin, How the Leopard Changed lts Spots: The Evoluton of Complexity (New York: Scribner's, 1994).
(3) Mevcut teorler hakkında her şe}'.e rağmen indirgemeci bir çözüm beklentisi içinde olanlarca getirlen eleştirler de vardır. Örneğin Robert Shapiro, Origins: A Skeptic's Guide to the' Creatfn of Life on Earth (New York: Sumrnit Books, 1986); Shapiro, "A Simpler Origin for Life", Scientific American, 12 Şubat 2007. Hayann kaynağı ve dünyanın dışında hayat olması ihtimali hakkında yapılan mevcut araştırmaların çeşitli yönleri hakkında oldukça anlaşılır bir açıklama için bkz. Steven Benner, Life, the Universe and the Scientific Method (Gainesvlle, FL: FfAME Press, 2008). Bunun kimyanın görevi olduğunu varsaymasına rağmen şöyle söyler: "Mevcut teorinin elimizdeki problemi hiçbir zaman çözemeyeceği konusunda gerçek bir potansiyel söz konusudur ve bu durum ilgli blimlerde gerçek bir devrim olma ihtimaline açık bir kapı bırakır" (287). Elbette ki akıllı tasarımı kastetmez. Mevcut ve en çok öne çıkan araşnnnalardaki problem şudur:  Genetik materyalin bireysel bleşenlerinin bir araya gelmesi araşonnacılann o kadar yoğun denetimi ve yönlendirmesi al ondadır ki, sürecin akıllı rehberlik olmaksızın meydana gelmiş olableceği konusunda çok az kanıt sağlar. Ve bu bleşenlerin bilgiden yana zengin bir şeklde kodlanmış bir dizi oluşturacak şeklde nasıl bir araya gelmiş olableceği gibi önemli bir soru cevapsız kalır.
(4) Literatür çok geniştir. Örneğin Kenneth R. Miler, Finding Darwin's God: A Scientist's Search far Common Ground between God and Evolutfn (New York: Cliff Street, 1999); Philip Kitcher, Living with Darwin: Evolutfn, Design, and the Future of Faith (New York: Oxford University Press, 2007); Elliott Sober, Evidence and Evoluton: The Logic Behind the Science (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2008); tartışmanın her iki tarafı hakkındaki bir örnek için bkz. Nel A. Manson, yay., God and Design: The Teleological Argument and Modern Science (New York: Routledge, 2003).