Evrendeki Düzen Hakkında Felsefecilerin Görüşleri
Evrendeki Düzen Hakkında Felsefecilerin Görüşleri
Yazar:Onur Kenan Aydoğdu
(Hacettepe Üniversitesi/ Biyoloji Bölümü)
Bu yazıyı hazırlamak hem oldukça sevindirici hem de oldukça üzücü. Sevindirici kısmı şu ki bu çalışmalar benim araştırma şevkimi arttırıyor, alanıma daha iyi odaklanmamı, alanımda daha bilgili olmamı ve de fikirlerimi daha iyi savunmamı sağlıyor.Ve insanlara zorla dayatılan yalanları ortaya çıkarmaya ve gerçekleri gün yüzüne vurmaya yarıyor. Üzücü kısmı ise malesef ki entellektüel çöl olan bu ülkemizde hala daha her bilim adamı,felsefeci,bilim felsefecisi,makale,üniversite her kaynak kuruluş tarafından bilinen ve varlığı tartışılmayan ki bilimin en temel ilkesi olan düzenin ülkemizde çeşitli laf oyunları, cambazlıklar, cahillikler ile yalanlanması ve de bunu inanca,dine karşı kullanmaları. Halbuki evrendeki kusursuz, eşsiz düzenin inançla bir ilgisi yoktur yani bu bir inanç değildir, bu bilimin en temel koşuludur, ilkesidir bunu herkes bilir, evrendeki düzen apaçık bir olgudur ve de ortadadır. Evrende düzen olmasaydı biz şuan bilim yapamazdık, konuşamazdık , teknoloji üretemezdik, ben şuan bu yazıyı yazıyor olmazdım ve siz şuan bu yazıyı okuyor olmazdınız!
Bu çalışmayı hazırlarken en büyük gayem bilimde ve felsefede tartışılmayan düzenin varlığı konusunun açığa kavuşturulmasıdır. Ve burada paylaşacağım inancı her ne olursa olsun, hangi çağda yaşarsa yaşasın, hangi milletten olursa olsun, hangi alanda çalışırsa çalışsın her felsefecinin evrendeki düzeni kabul ettiğini ve düzen konusunun inanç meselesi değil gözlem ve deney konusu, bilimin şartı, ve evrendeki gerçeklik olduğunu göstermektir.
Bu yazıyı hazırlarken bilime ve felsefeye gönül vermiş kimliğim ile aldığım eğitim ve birikime dayanarak yazıyorum, ve burada herhangi bir ideolojiden,inançtan değil evrenimizde var olan ve bilim adamları,felsefeciler tarafından kabul edilen, bilinen ,varlığımızın temeli olan bir gerçeklikten bahsediyorum. Umulur ki öğüt alırlar;
19. yüzyılda yaşamış Alman filozof, politik ekonomist ve bilimsel sosyalizmin kurucusu Karl Marx;
"Marksist felsefî materyalizm, dünyayı ve
onun yasalarını tümüyle bilinebilir, deneyim ve pratikle doğrulanmış olan doğa
yasaları üzerine bilgilerimizin nesnel gerçeğin tutarlılığını taşıyan geçerli
bilgiler olduğunu kabul eder." –Karl Marx
️Kaynak:
Diyalektik Materyalizm ve Tarihsel Materyalizm, Bilim ve Sosyalizm Yayınları,
Jozef Stalin, s. 24
İngiliz filozof, bilim insanı, avukat, hukukçu, devlet adamı
ve yazar Francis Bacon;
️Kaynak: Taşkın Tuna / Muhteşem Tasarım
KCMG bir İngiliz Liberal tarihçisi ve siyasi denemecisi
Sör John R. Seeley
Alman felsefesinin kurucu isimlerinden biri olmuş ve felsefe tarihinin kendisinden sonraki dönemini belirleyici olarak etkilemiş Alman filozof Immanuel Kant;
[Universal Natural History and Theory of the Heavens (1755), William Hastie tarafından Kant'ın Cosmogony'sinde (1900) düzenlenmiş ve çevrilmiştir , 26]
[David Walford tarafından Teorik Felsefe, 1755-1770 (2003), 191'de düzenlenmiş ve çevrilmiş olan 'Tanrı'nın Varlığının Bir Gösterisini Desteklemede Olası Tek Argüman' (1763) 'Yedinci Yansıma: Kozmogoni']
Alman hezarfen; edebiyatçı, siyasetçi, ressam ve doğabilimci Johann Wolfgang Von Goethe;
[9 Aralık 1824 Perşembe. Johann Peter Eckermann, Goethe ile Konuşmalar , ed. JK Moorhead ve çev. J. Oxenford (1971), 75.]
Antik Yunanistan'da Klasik dönem aralığında yaşamını sürdürmüş olan Yunan filozof ve bilge Aristo;
[Kitap 13, 1078.a3'te çevrildiği gibi, Aristotle's Metaphysics, a Revised Text with Introduction and Commentary by WD Ross (1924), Vol. 2, 416.9]
[In metaphysica , 3-1078b]
16. yüzyıl Fransız deneme yazarı Michel Eyquem de Montaigne;
‘’Tam da bu güneş, bu ay, bu yıldızlar, evrenin bu düzeni ve devrimi, atalarınızın zevk aldığı ve gelecek nesillerin hayranlığı olacak.’’
Fransız filozof, matematikçi ve yazar René Descartes;
[Mektupta (11 Mar 1640) Père Marin Mersenne'e. English version inspired by a translation of the original Latin in German, “Nach meiner Ansicht geschieht alles in der Natur auf mathematische Art,” in René Descartes and Artur Buchenau (trans. ed.), René Descartes' Philosophische Werke (1905), 246.]
Latin kökenli Romalı devlet adamı, bilgin, hatip ve yazar Marcus Tullius Cicero;
''Göksel düzen ve evrenin güzelliği beni, insan soyunun saygısını ve hayranlığını hak eden öncesiz sonrasız(sonsuz) üstün bir varlık olduğunu kabul etmeye zorluyor.''
İngiliz filozof. Analitik düşünce okuluna bağlılığı ve din felsefesiyle ilgili çalışmalarıyla tanınan , geçmişte ateizmi kuvvetle destekleyen Sonrasında 40-50 yılını verip argüman ürettiği ateizmi bırakıp tanrıya inanan ve "Yanılmışım Tanrı Varmış" adlı kitabın yazarı Antony Garrard Newton Flew;
görünen taarım, kozmik bir Tasarımcının varlığını göstermektedir. Genellikle bunun aslında bir düzen içerisinde tasarım yapılmasına yönelik bir argüman
olduğunu vurgulamışımdır; zira doğadaki algılanan düzenden kaynaklanan argümanlar bir tasarımın, dolayısıyla bir Tasarımcının varlığını
kanıtlamaktadır. Bir zamanlar bu tasarım argümanını sert biçimde eleştirmiş olsam da artık şunu anladım ki, bu argüman doğru biçimde formüle edildiinde Tanrı'nın varlığına
ilişkin inandırıcı bir ifade teşkil etmektedir. Bu sonuca varmama özellikle iki alandaki gelişmeler yol açmıştır. Bunların ilki doğanın kanunlarının kaynağı sorusu ve günümüzün
saygın bilim adamlarının bu konuyla ilgili görüşleridir. İkincisi ise yaşamın kaynağı ve üreme sorusudur.
Doğanın kanunları diyerek neyi mi kastediyorum? Kanun kelimesiyle anlatmak istediğim şey doğadaki düzen veya simetridir. Ders kitaplarında sık sık yer alan bazı örnekler ne demek
istediğimi gösterebilir:
hareket ediyorsa hareketini bir doğru boyunca devam ettirir.
gereken soru, doğanın bu şekilde bir bütün haline geldiğidir.Bu kesinlikle Newton, Einstein ve Heisenberg gibi bilim adamlarının sordukalrı ve cevapladıkları sorudur. Bu kişilerin buldukları cevap Tanrı'nın aklı olmuştu.
[Antony Flew, Yanılmışım Tanrı Varmış sayfa 86-87]
Genç dünya yaratılışçılığının ve akıllı tasarımın savunuculuğuna dikkat çeken Amerikalı bir filozof Paul A. Nelson;
"Evrenin rasyonel ve anlaşılabilir olması
muhteşemdir. Yüce bir
Akıl tarafından tasarlanmıştır. Bu Akıl bilimin
programını da tasarlamıştır.
Çünkü böylece biz dünyaya bakıp dünyanın bir anlam
ifade ettiğini görürüz. Şayet bu sadece karmakarışık bir montajsa, burada bir
rasyonellik aramaya gerek yoktur. Fakat bu yüce bir Aklın ürünüyse dışarı çıkarsın ve bilim;
kocaman, muhteşem, bulmaca çözen bir projeye dönüşür. Bu projede nesnelerin tam
temelinde rasyonellik, güzellik ve anlaşılabilirlik bulursun."
[Stephen C. Meyer, Unlocking The Mystery of
Life, The Scientific Case for
Intelligent Design, an Illustra Media Production,
belgesel]
Fransız matematikçi, fizikçi ve felsefeci Pierre Maurice Marie Duhem ;
''Eğer bir teori, metafiziğin gittikçe daha belirginleşen ve kesinleşen yansıması değilse, fizikçi, fizik teorisinin gelişimi için çalışmanın akıl dışı olacağına inanmak zorundadır. Doğanın üstün düzenineolan inanç, fizik teorisinin var olmasının tek sebebidir.''
1961'de Harvard Üniversitesi'nden fizik alanında, 1965'te Indiana Üniversitesi'nden bilim tarihi ve felsefesi alanında yüksek lisans ve 1971'de Indiana Üniversitesi'nden bilim felsefesi Tarihi alanında doktora derecesi alan Simon Fraser Üniversitesi felsefe profesörü Norman Swartz;
“Evrende muhtemelen 10 üzeri 60’dan fazla elektron
vardır ve bunların tamamının tam olarak aynı elektrik yüküne sahip olduğunu
varsayabiliriz. Her ne kadar aynı sıradaki beş arabanın kırmızı olmasını
tesadüf olarak değerlendirmeye hazır olsam da, 10 üzeri 60 cismin tam olarak
aynı elektrik yüküne sahip olmasını benzer şekilde tesadüfle açıklayabilir
miyim? …Yapabileceğimiz bir şey derince yutkunmak ve şunu söylemektir:... ‘Hiç,
ama hiçbir şey bu gerçeği açıklamamaktadır.’ Bunu söyleme durumuyla karşı
karşıya kalan bir sürü insan karşımızdaki dünyanın tesadüfiliğini tamamen
fantastik bulur: Eğer bunun tamamını Allah tasarlayıp bu sayısız parçacıkların
nitel olarak aynı olmasını sağlamadıysa, o zaman bir şey bunu açıklamalıdır. 10
üzeri 60 cismin hepsinin özelliklerinin aynı olması sadece bir tesadüf olarak
kabul edilemez.”(1,2)
[1]Norman Swartz, The Concept of Physical Law,
Cambridge University Press, New York, 1985, s. 203-204.
[2] Kurân ve Bilimsel Zihnin İnşası - Caner
Taslaman , Enis Doko , sayfa 30
Britanyalı Agnostik filozof, matematikçi,
tarihçi ve toplum eleştirmeni Bertrand
Arthur William Russell;
(2) Bertrand Russell, Religion and Science, s. 8.
FFransız filozof (1638-1715) Nicholas Malebranche;
“ Bir topu harekete geçiren top, diğerine ilettiği hareketin “hakiki nedeni” olarak görülür ve denir ki: Tanrı, tabiatın düzenini varlığa getiren genel iradesiyle, iki cisimden biri öteki ile karşılaşacağı anda aralarında şu veya bu biçimde bir hareket iletişiminin ortaya çıkmasını istemiştir”
[Ömer YILDIRIM’ın Kişisel Ders Notları. Atatürk Üniversitesi Sosyoloji Bölümü 1. Sınıf “Felsefeye Giriş” ve 2., 3., 4. Sınıf “Felsefe Tarihi” Dersleri Ders Notları (Ömer YILDIRIM); Açık Öğretim Felsefe Ders Kitabı]
Sovyet Rus yazar, sosyalist gerçekçi yazımın öncüsü politik eylemci Maksim Gorki;
“Çok düşündüm... Bu sözlerim 40 yıllık bir düşünmenin ürünüdür. Ateist olmayı, Allah’sız olmayı çok istedim. O zaman başıma buyruk yaşayacak, kimseye hesap vermeyecektim. Ama olmadı. Çünkü evrendeki müthiş düzen beni inanmaya mahkûm etti.“Evet bir Allah var. Hem de erişilmez güce sahip bir Allah! Olmalı da... Yoksa adaletsiz insanlardan kim hesap soracak? - Maksim Gorki
️Kaynak:[(Gouzenko 1973: 80-93)]
DEVAMI GELECEKTİR...